Coraz popularniejsze w Polsce staje się pojęcie „car detailing”, mówiąc konkretniej – kosmetyka samochodowa, pielęgnacja auta. Nic więc dziwnego, Polacy (choć nie zawsze) dbają o swoje auta. Niektórzy podchodzą do tego tematu na zasadzie – umyję, popada deszcz i znowu będzie to samo. Coraz więcej użytkowników aut, dba jednak o auta regularnie. Jak więc dbać, by cieszyć się czystym autem?

Myjnia samochodowa
Jest (chyba) w każdym mieście. Najpopularniejsza forma mycia auta – myjnia automatyczna, bezdotykowa, ręczna. Podczas mycia auta na myjni bezdotykowej należy pamiętać o zasadach poprawnej obsługi lancy, a właściwie o odległości, z jakiej należy kierować strumień wody lub środka myjącego. Takie informacje powinny być opisane na ściankach myjni, dlatego warto się z nimi zapoznać, by nie uszkodzić naszego lakieru.
Mycie felg
Czyszczenie felg to istotna kwestia podczas mycia auta. Niektóre myjnie są wyposażone w specjalne szczotki do mycia felg, warto z nich skorzystać. Po dłuższej trasie przed rozpoczęciem mycia należy nieco odczekać, ze względu na rozgrzane felgi (a właściwie tarcze hamulcowe), ponieważ polanie ich zimną wodą może spowodować ich uszkodzenie. W przypadku felg odpryski, natomiast w przypadku tarcz hamulcowych, ich wichrowanie (skrzywienie powodujące drgania na kierownicy).
APC, czyli All Purpose Cleaner
APC – jest to niskopienna mieszanina związków chemicznych o odczynie zasadowym. Zwany też „środkiem do wszystkiego”, może być używany po uprzednim rozcieńczeniu (producenci zalecają dozowanie od 1:4 do nawet 1:100), do takich czynności jak: mycie komory silnika, felg, usuwanie lekkich zabrudzeń, czyszczenie kokpitu, tworzyw sztucznych, winylu, gumy, pranie tapicerki, usuwanie plam z podsufitki.
Czyszczenie na dwa wiadra
Decydując się na mycie auta we własnym zakresie, na własnym podwórku, należy zadbać o bezpieczną praktykę jaką jest mycie auta na dwa wiadra, wykorzystując specjalną rękawicę lub po prostu dużą gąbkę. Jest to czynność polegająca na przygotowaniu dwóch wiader, pierwsze z czystą wodą, drugie ze środkiem myjącym. Po każdorazowym użyciu środka myjącego, należy wypłukać rękawicę/gąbkę w czystej wodzie tak, aby nie przenosić zanieczyszczeń ponownie na auto.
Kokpit, wnętrze
Kurz na kokpicie w aucie nie wygląda dobrze, ale także jest niekorzystny dla naszego zdrowia. Dobrą praktyką jest przecieranie kokpitu preparatami delikatnymi, by nie uszkodzić powierzchni, ale także o niezbyt intensywnym zapachu.

Szyby, czyli nasze bezpieczeństwo
Widoczność podczas jazdy to kluczowa kwestia. Po umyciu auta warto zadbać też o szyby, czyszcząc je płynem do mycia szyb. Na sam koniec świetnym rozwiązaniem jest nałożenie środka hydrofobowego, tzw. niewidzialnej wycieraczki. Efekt jaki otrzymamy przy wyższych prędkościach tzw. uciekanie kropel.

Mikrofibra
Popularny rodzaj szmatki do czyszczenia, mycia, polerowania, nakładania różnych preparatów, jest ich dużo rodzajów. Warto wybierać te bardziej miękkie.
Inne porady
Powyższe porady są wg mnie obowiązkowe, jeśli już dbamy o auto. Są też dodatkowe czynności i preparaty jakie możemy sprezentować naszemu autu, takie jak:
- powłoka ceramiczna, która zabezpieczy lakier dodając dodatkową, odporną na uszkodzenia warstwę,
- quick detailer, dodanie krótkotrwałego efektu hydrofobowego do lakieru, ale także wydobycie żywszego koloru,
- rękawice ochronne, przydatne ale nie niezbędne,
- korekta lakieru, jednoetapowa lub wieloetapowa, dla zniszczonych lakierów płytkimi lub średnimi rysami. Przy głębokich może być konieczne ponowne lakierowanie.